Google-Yahoo!
Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic 

"Fii împacat cu sufletul tau si atunci cerul si pamântul se vor împaca cu tine. "(Sfântul Isaac Sirul)



FONDATOR : Cristian Stefan Popescu ( cristiboss56 )

Multumesc tuturor celor care ostenesc pentru realizarea acestui blog , un colectiv de Oameni minunati !

Cine este conectat?

Membru: 0
Vizitatori: 5

Anunt

Arhive

Alegeti o tema



Categorii

rss Sindicalizare

Invatatura despre Maica Domnului in literatura Patristica

Sfantul Ignatie Teoforul(+c.107)

Marturisirea de credinta a Sfantului Ignatie Teoforul: Maica Domnului a fost totdeauna in inimile si in gandurile celor ce erau sau deveneau crestini.Credinta in ea incepea sa constituie un adevar fundamantal al Bisericii.Inca de la inceputurile crestinismului preocuparea Parintilor apostolici a fost aceea de a apara realitatea existentei pamantesti a Mantuitorului, realitatea Nasterii, a Patimilor si a Invierii Sale.Toti cunosteau adevarurile despre existenta lui Iisus din Nazaret si toti stiau ca "Acesta este Hristosul"(Ioan 7, 41), dupa cum il numeste Evanghelia.Mantuitorul Hristos era din mijlocul poporului, fusese atins de multi, traise printre ei si ar fi fost absurd sa se conteste existenta Lui.Acest lucru facandu-l totusi multi eretici, Sfintii Parinti s-au vazut nevoiti sa apere adevarurile despre venirea Fiului lui Dumnezeu in lume, despre curatia sufleteasca si trupeasca a Maicii Lui, despre cinstea care i se cuvine Fecioarei care s-a invrednicit sa nasca pe Cuvantul lui Dumnezeu.


Sfantul Ignatie Teoforul (+c.107) este cel dintai slujitor al Bisericii, de dupa perioada Sfintilor Apostoli, care vorbeste despre Maria in sensul continuarii teologiei Noului Testament.Prelungind Teologia Sfantului Apostol Pavel, el propune o aprofundare a evenimentului istoric al venirii Mantuitorului Hristos in lume.Fragmentele in care aminteste de Fecioara Maria sunt cuprinse in cele cateva EPISTOLE, trimise diferitelor comunitati crestine din Asia Mica.Sfantul Ignatie a scris diferitelor Biserici pe cand era dus la Roma spre a fi judecat si condamnat pentru credinta sa.In acele imprejurari grele, el indemna cu tarie pe credinciosi sa fie statornici in credinta, o credinta transmisa prin Sfintii Apostoli si in care locul Fecioarei Maria  este principal.


In dorinta sa de a fi mai repede cu Hristos, ucenicul Sfantului Ioan Evanghelistul, Sfantul Ignatie Teoforul scria :"Domnul nostru Iisus Hristos, dupa iconomia dumnezeiasca, a fost Nascut de Maria care este din semintia lui David si din Duhul Sfant(...).Fecioria Mariei, Nasterea si Patimile Domnului au ramas ascunse printului acestei lumi, trei taine implinite intr-o tacere deplina"


Maternitatea Fecioarei Maria este, in conceptia Sfantului Ignatie, garantia Intruparii Fiului lui Dumnezeu in lume.Mai mult, mantuirea propovaduita de Biserica nu este simpla revelare despartita de tainele ceresti(asa cum credeau gnosticii), ci este lucrarea divino-umana a Mantuitorului Insusi, Logosul lui Dumnezeu Intrupat din Maria:"Daca vreunul va vorbeste despre Iisus Hristos intr-un chip strain de al nostru, astupati-va urechile.El este din stirpea lui David, El este(Fiu) al Mariei.El S-a nascut cu adevarat, a mancat, a baut, a fost persecutat sub Pilat din Pont, a fost rastignit cu adevarat si a murit dar, cu adevarat, a inviat din morti ".


Iconomia sau lucrarea lui Dumnezeu in lume s-a aratat deplin, spune Sfantul Ignatie prin purtarea Fiului de catre Fecioara Maria, maternitate care se reflecta in toate etapele"de concepere, de graviditate, de nastere, dar si dupa moartea si Invierea lui Hristos:"Unde laudarosenia celor ce se proclama intelepti?Cu adevarat Dumnezeul nostru, a fost purtat in pantece de Fecioara Maria, dupa iconomia lui Dumnezeu, El este si Fiu nascut si Fiu botezat, pentru a curati cu dragostea Sa".


Asadar, atat zamislirea cat si Nasterea pe pamant a Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria sunt, pentru Sfantul Ignatie, "semne" sau realitati pastrate de toate Bisericile locale.Relatarea se pare a fi desprinsa dintr-un simbol primar al Bisericii:"Voi sa fiti pe deplin convinsi in ceea ce priveste pe Hristos, Dumnezeul nostru.El este din semintia lui David dupa Trup, dar este Fiul lui Dumnezeu dupa vointa si puterea lui Dumnezeu, nascut cu adevarat din Fecioara Maria".


In aceste citate se afla germenii viitoarei teologii crestine, mereu in antiteza cu bizarele "sisteme gnostice".Zamislirea, purtarea in pantece si apoi Nasterea Fiului lui Dumnezeu de catre Maica Domnului nu sunt fapte izolate, ci evenimente voite de Dumnezeu Insusi printr-un plan care depaseste istoria dar care asuma, totusi, timpul si spatiul.Intr-un frumos "imn"liturgic, Sfantul Ignatie subliniaza aspectele realitatii istorico-mantuitoare ale Nasterii Mantuitorului din Fecioara Maria:"Unul singur este Doctorul, dumnezeiesc si omenesc;Nascut si firesc;Nascut din Trupul lui Dumnezeu; in moarte, Viata adevarata.Si din Maria si din Dumnezeu;Mult rabdator si patimitor, Iisus Hristos, Domnul nostru".


Se observa in Teologia acestui Sfant Parinte"unitatea"dintre Domnul nostru Iisus Hristos si Fecioara Maria in tot ce implineste mantuitor in lume.In succesiunea evolutiva a actiunilor Sale, de la Intrupare si pana dupa Inviere, Mantuitorul Hristos are langa Sine prezenta plina de smerenie a Fecioarei Maria.


Asadar, se poate afirma ca unul din "polii"propovaduirii crestine era acela despre nasterea feciorelnica a Maicii Domnului, a luarii Trupului omenesc din ea de catre Fiul lui Dumnezeu.Persoana si lucrarea Maicii Domnului era integrata armonios si deplin in doctrina hristologica.Sfantul Ignatie se straduieste sa combata pe docheti, vorbind despre Hristos Cel nascut din neamul lui David si"cu adevarat dintr-o Fecioara", dar marturiseste totodata maternitatea virginala intr-o forma care imbraca ceea ce se va numi mai tarziu "Crezul"sau "Simbolul credintei".Ca si in alte parti, autorul subliniaza realitatea Nasterii Domnului din Fecioara Maria pentru a intari si alte adevaruri de credinta cum ar fi: Patimile, Rastignirea si Invierea Lui.


Pe fondul unei insistente in sublinierea legaturii Mantuitorului cu oamenii prin Fecioara Maria, a aparut ideea legaturii dintre Nasterea din veci a Mantuitorului, cu Nasterea Sa in timp.Este una din ideile fundamentale in invatatura crestina despre Maica Domnului, asa cum este si cea din "Theotokos" care se regaseste intr-o alta form a in scrierile acestui Sfant Parinte:"Dumnezeul nostru a fost purtat in sanul Mariei".


Sfantul Ignatie Teoforul vorbeste despre un plan al mantuirii implinit de Dumnezeu prin Fecioara Maria, care L-a purtat cu adevarat, L-a Nascut prin puterea Sfantului Duh pe Mantuitorul Hristos.Autorul foloseste cuvantul "iconomia"lui Dumnezeu, termen care a devenit in timp element principal in doctrina crestina.


Marturia Sfantului Ignatie prezinta o valoare deosebita, deoarece se raporteaza la Evanghelii, le confirma si aduce dovada marturisirii de credinta a primilor ucenici ai Domnului.Se releva, totodata, faptul ca invatatura sa avea autoritatea care-i venea direct de la Apostoli.(Pr.Lucian Dinu)

balla georgeta · 199 vizualizari · 0 comentarii
15 Aug 2017. 16:40:04

Link permanent catre articolul complet

http://cristiboss56.blogratuit.ro/Primul-blog-b1/Invatatura-despre-Maica-Domnului-in-literatura-Patristica-b1-p2522.htm

Comentarii

Comentariile nu sunt autorizate in acest blog


Scrieti un comentariu

Comentariile nu sunt autorizate in acest blog